fredag 11 november 2011

just another friday

Har inte gjort annat ikväll än att ha hälsat på mina kusiner i grannbyn. Trevligt trevligt! Nu ska jag tvätta ur ricinoljan och hoppas verkligen att jag börjar se resultat snart, har en bit utväxt men jag vet inte om det är ricinoljans förtjänst eller vem det är.

Satt annars bara och skrev lite ikväll. Inget viktigt, bara det som fanns i mitt huvud för tillfället.

Jag sitter i min över normalbreda säng med benen i kors. Hör marsvinen Dumle och Muslis ihärdiga pipande och de små smackningar de gör ifrån sig när de äter, du vet ungefär som om du skulle gnaga på hö. Mitt rum är stökigt, för stökigt enligt mig. Lusten och motivationen att städa finns, men hur är det med orken? Mitt eviga lata jag blommar ut i sin största glans. Jag ser mig runt i rummet, smycken, make-up och en massa hudprodukter ligger i en halvdammig bokhylla. Jag små ler när jag föreställer mig hur dammigt det skulle bli om man samlade ihop allt damm i hela rummet till en jättestor hög.
Böcker har jag, flera hyllor i min alldeles egna, gamla bokhylla. Den är vit, liksom den förra. De tre översta hyllorna är fulla med både gamla och nya böcker. Det finns böcker som jag läst ut från pärm till pärm minst tio gånger och några enstaka jag aldrig ens läst titeln på. Men jag överlever!
På mitt överfulla skrivbord ser jag fyra stycken av mammas antika romaner. Sådana böcker som man inte trodde fanns mer har man nu under några omständigheter på sitt eget skrivbord. En halvtom coca-cola skymtas bakom en egen målad pennburk. Jag kan fortfarande minnas den dag jag grundmålade det med en mörk, skogsgrön färg, och sedan hade jag målat rosa, fluffiga rödklövrar. Året 2006 var året. Det år jag målade, allt och alla. Tänkte inre tankar, sådana tankar en människa bara tänker när hon verkligen vill något. Mina intensivt tänkande hjärna kopplade ihop allt jag hade gjort den senaste tiden och min kreativitet. Hjärnans vilja var att jag skulle bli konstnär. Konstnär, designer, ja allt sådant har jag drömt om. Jag ägnar en tanke åt mina drömmar nu 11.11.2011. Min hjärna fungerar inte lika bra som den brukade göra, tror den går på högvarv av all skola. De långa skoldagarna är tuffa. Men jag klarar dem, det är bara att ta en dag i taget. Bara räkna dagarna till helg.
Jag sliter mina trötta tomstirrande ögon från skärmen av en MacBook. Blickar ut över rummet, försöker se det som en helhet. Temat går i en enda färg, rosa. Rosa väggar, rosa matta, rosa tvättkorg, rosa säng, rosa kuddar, rosa gardiner, ja jag har till och med en rosa och mycket fluffig spegel. Det ända som egentligen stör mig är den obäddade sängen. Jag har parkerat min rumppa mitt i den, hade jag varit smart hade jag tagit en vägg som ryggstöd. Jag är den personen som börjar frysa vid minsta kalla vindpust som susar genom vinden. Ja, jag fryser när det är 23 grader inomhus. Denna kalla och mörka fredagskväll så känner jag hur gåshuden sakta men säkert stiger upp mot min tröjas inre tyg. Jag har en tendens att frysa under alla omständigheter, ibland även under de varmaste sommardagarna. I min varma säng kan jag då värma mig. Med två täcken och sju kuddar. Man ska göra det bekvämt för sig om man kan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar